קרדיט תמונה FREEPIK

אחת העבירות החמורות בחוק העונשין הישראלי היא עבירה של מעשים מגונים, מה שמגודר

כ-"מעשה לשם גירוי, סיפוק או ביזוי מיניים". תחת הגדרה זו כלולות פעולות רבות, שהעונש המירבי עליהן יכול לנוע בין 3 ל-10 שנות מאסר. אילו פעולות נכנסות תחת ההגדרה של מעשה מגונה? מהן רמות הענישה בגין ביצוע עבירה זאת? ומדוע חשוב להיות מיוצגים משפטית כאשר נאשמים בביצוע עבירה זו? – את כל התשובות תקבלו מייד.

ההגדרה של מעשה מגונה על פי החוק

מעשה מגונה קשור לסעיף 348 בחוק העונשין הישראלי, שאומר שביצוע פעולה בעלת אופי מיני ללא הסכמה בוגרת של הצד השני, לשם השגת  מטרות של סיפוק, גירוי או ביזוי של אדם אחר, נחשבת לעבירת מין חמורה. מעשים מגונים נחלקים על פי החוק לרמות שונות, בהתאם לדרגת החומרה שלהם. כך למשל, מעשה מגונה שבוצע בפומבי נחשב לקל יותר מאשר מעשה מגונה שבוצע שלא באופן פומבי, וכמו כן, מעשה מגונה שבוצע ללא הסכמה אך ללא הפעלת כוח, נחשב לקל יותר מבחינת חומרה לעומת כזה שבוצע תוך הפעלת כוח. כמובן שרמת החומרה של העבירה תהיה גדולה יותר ככל שהיא מכוונת נגד קורבנות צעירים יותר.

מעשים מגונים – דוגמאות רלבנטיות

כאמור, כל מעשה בעל אופי מיני שבוצע שלא בהסכמה נחשב למעשה מגונה, כך שלמעשה גם נשיקה, נגיעה בחזה או באזור איברי המין, חשיפה של איברי מין בציבור ועוד – כל אלו נחשבים למעשים מגונים במידה ובוצעו ללא הסכמה של הצד השני. בנוסף גם צילום אינטימי של אנשים ללא ידיעתם (למשל, צילום בתאי שירותים, תאי מדידה וכו') נחשב למעשה  מגונה, שכן יש בו אופי מיני ואף הוא נעשה שלא בהסכמת הצד השני. גם פעולות שגרתיות רבות מחיינו עשויות להיחשב כסוג של מעשים מגונים במידה והן יוצאות מגבולות הטעם הטוב ולא מבוצעות בהסכמה. למשל בדיקת רופא שגלשה לאיברים אינטימיים שלא לצורך, עמית "חבקן" מידי בעבודה, מגע שלא בהסכמה בין מורה לתלמיד/ה ועוד.

מהי הענישה במקרה של ביצוע מעשה מגונה?

מעשה מגונה נחשב כעבירה פלילית חמורה שיכולה להסתכם בכליאה לאורך מספר שנים. הענישה על ביצוע מעשים מגונים הינה בדרך כלל כ-3 שנות מאסר, אך יכולה להיות ממושכת יותר ככל שמוצמדים עוד סעיפי אישום. למשל כאשר המעשה המגונה כוון כנגד קטינים וככל שבוצעה בו אלימות רבה יותר. בהתאם לזאת, עבור ביצוע מעשה מגונה שלא הסכמה ותוך שימוש בכוח, יכולות להיגזר גם 7 שנות מאסר, וכאשר מדובר במעשה מגונה בנסיבות מחמירות, העונש יכול להגיע גם ל- 10 שנים.

חשוב מאוד לציין כי גם מעשים שבוצעו בהסכמה אינם נחשבים קלים בעיני החוק. כך למשל, בעילה אסורה בהסכמה (כאשר המעשה בוצע בהסכמה הדדית אך עדיין נחשב לדבר פסול – למשל בעקבות יחסי מרות או כשגיל האישה מתחת ל-18) עשויה להביא לעונש של עד 7 שנות מאסר.

חשיבות הליווי המשפטי

חשוב מאוד לקבל חוות דעת, ייעוץ וליווי משפטי מקצועי ומלא בכל מה שקשור לאישומים בגין ביצוע מעשים מגונים. יש להתקשר עם עורך דין פלילי שמתמחה בכך כבר החל משלב החקירה ולאורך כל ההליך המשפטי, על מנת לזהות כשלים בהתנהלות המשטרה ו-"חורים" בעדויות התובעים, מה שיכול לעזור בהפחתת סעיפי האישום עד למינימום האפשרי, לרבות השגת עסקאות טיעון שלמעשה מייתרות את הצורך בהליך משפטי ארוך ומתיש.

זכרו כי תוצאות ההליך עשויות להשפיע עליכם כנאשמים לאורך שנים רבות עם רישום פלילי, תקופת מאסר ארוכה ואפילו תביעה אזרחית לפיצוי בגין תוצאותיה של העבירה. אל תקלו ראש בכך והתקשרו עם הטובים ביותר, שיעמדו לצידכם לאורך כל הדרך.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *