מתגרשים? אפשר גם בדרך טובה – הכירו את הגישור

קרדיט לתמונות FREEPIK

גישור נחשב לאחת מהשיטות הנפוצות ביותר לניהול משא ומתן להסדר גירושין בהסכמת שני הצדדים, וחתימה על הסכם גירושין. בגישור גירושין, את/ה ובן / בת הזוג שלך שוכרים צד ג' ניטרלי, המכונה מגשר, כדי להיות שותפים הליך גישור גירושין הוגן ובכוונה לדון ולפתור את הסוגיות בגירושין שלכם. המגשר אינו מקבל החלטות עבורכם, אלא משמש כמנחה שיעזור לך ולבן / בת הזוג להבין מה הכי טוב. מתגרשים? זו הכתבה הטובה ביותר שתוכלו לקרוא בנושא!

לעיתים קרובות בני זוג מגיעים להחלטה להתגרש זה מזו באופן הוגן בדרכי שלום ונועם ללא בירוקרטיה מיותרת וללא הוצאות כספיות מיותרות. אך בשל פערים בציפיות ו/אן ההבנה בפרטים הקטנים שחלקם ייחודיים במציאות המשפטית המקומית, מוצאים עצמם מתבצרים בעמדות נגדיות והאשמות שמקורן באי הבנה.

 

חוק גישור חובה בגירושין

חוק גישור חובה (חוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה) קובע כי בטרם נקיטת הליכי תביעת גירושין, בני הזוג מחויבים להגיע ליחידת הסיוע כדי לשמוע על החלופות השונות להליך המשפטי. יש המכנים זאת: "גישור חובה".

בטרם הגשת תביעת גירושין, אחד מבני הזוג (או שניהם) המבקש להגיש תביעה, יגיש קודם "בקשה ליישוב הסכסוך" ואז יוזמנו בני הזוג לפגישות עם יחידות הסיוע שליד בית המשפט, המכונות פגישות מהו״ת (מידע, היכרות ותיאום).

תפקיד הפגישות הוא לחשוף בפני בני הזוג את האפשרות ליישב את הסכסוך באופן מוסכם, בזמן קצר ובעלות נמוכה בהשוואה להליכי תביעת גירושין. בני הזוג מחויבים להגיע לכל הפחות לפגישה הראשונה מבין ארבע, בה אסור לעורכי הדין של הצדדים להשתתף, ובמקרה בו אחד הצדדים מסרב להשתתף בהליך, ניתן לחתום על טופס סירוב.

כמו כן, רשאי הזוג לפנות להמשך גישור בקרב מגשר פרטי אשר שני בני הזוג שלמים עימו וסומכים על יכולתו לגשר ביניהם בעניין דרמטי כדוגמת הסכם גירושין.

 

בחירת המגשר

ישנם שלושה פרמטרים מרכזיים, על פיהם יש לבחור את המגשר בהליך גירושין:

  1. ידע וניסיון מקצועי : עו"ד דיני משפחה יפנה למגשר המומחה בהליכי גירושין. למגשר חייב להיות הידע המשפטי המתאים והניסיון המקצועי, על מנת שיוכל באמת לסייע לבני הזוג. מגשר המתמחה בסכסוכים מסחריים, איננו מתאים, לרוב, לגשר בין בני זוג מתגרשים.
  2. אופי מתאים : מלבד הידע המקצועי, חייב המגשר להיות בעל האופי המתאים, על מנת להיות מגשר טוב. עליו להיות סבלני, קשוב ובעל כישורי משא ומתן מעולים. עליו לדעת להרגיע ולפשר בין הצדדים ולשמור על קור רוח, גם כאשר ישנם וויכוחים סוערים.
  3. אובייקטיביות : המגשר חייב להיות ניטרלי באופן מוחלט ועליו לנהל את הליך הגישור ללא משוא פנים. אם המגשר מכיר את אחד הצדדים, עליו לציין זאת ולקבל את תגובתו של הצד השני, לעניין זה.

 

לקריאה נוספת-   אלימות במשפחה: איך מתמודדים עם התופעה בהיבט המשפטי?

תהליך הגישור

לאחר שבני הזוג יבחרו את המגשר המתאים להם ביותר, הם יפגשו למפגש הראשון ביחד.

במפגש הזה הם יחתמו מול המגשר על הסכם גישור שמחייב את שניהם ובו למשל המחוייבות שגם אם הגישור לא מצליח אסור לאף אחד מהם להשתמש בדברים שנאמרו או הוצגו במפגשים.

לאחר הפגישה הראשונה המשותפת, יפגשו בני הזוג בנפרד עם המגשר על מנת שהמגשר יוכל להכיר ולבחון את הצרכים והרצונות של כל אחד מהשניים, ולאחר מכן יחזרו לפגישה או מספר פגישות משותפות.

בסוף התהליך ייכתב הסכם גירושין המוסכם על השניים.

הידעת? חלק גדול מההתמחות שלי צברתי בתור עורך דין גירושין בנהריה !

 

הנושאים אשר דנים בהם בתהליך הגישור

ברוב המקרים, הליך גישור גירושין עוסק בנושאים הבאים:

  1. נושא הגירושין עצמם.
  2. משמורת והסדרי ראיה של קטינים.
  3. גובה דמי המזונות של ילדים קטינים
  4. חלוקת הרכוש המשותף בין בני הזוג
  5. עניינים דחופים כמו סגירת חשבונות בנק, חיובים וחובות משותפים ועוד.

 

יתרונות גישור גירושין על פני פנייה לבית משפט

  1. טובת הילדים – גירושין בהסכמה עדיפים לילדים שלכם. פגישת גישור עם מנחת הורים או פסיכולוגית מסייעת לבני הזוג לתכנן את הפרידה באופן שקול ואחראי.
  2. הקלה רגשית לבני הזוג – גישור גירושין נותן מקום לרגשות ולחששות שלכם, ועוזר לכם להשתמש בהם בצורה בונה כדי להמשיך הלאה בחייכם, במקום לגרור כעסים ולריב בבתי משפט.
  3. בניית בסיס חיובי לטווח הארוך – בעוד בבית המשפט הדגש הוא על "ניצחון" בן הזוג, תוך הצגת הפגמים והתמקדות בפן השלילי, גישור גירושין מכוון ליצירת מכנה משותף רחב ויצירת הסכמות המסייעים בבניית בסיס משותף בין ההורים, למען הילדים.
  4. חסכון כלכלי משמעותי – בגירושין בהסכמה חוסכים לצדדים עשרות אלפי שקלים המוקדשים להגשת תביעות וכתבי הגנה. בנוסף, תהליך גישור הוא משותף ולכן שני בני הזוג חולקים בהוצאות.
  5. מהיר – גישור מבטיח מסלול מהיר בבית המשפט ובבית הדין הרבני לאישור הסכם הגירושין, בעלות מופחתת ותוך מספר ימים.
  6. הקלה בירוקרטית – בתהליך גישור לגירושין עבודת הניירת נעשית עבורכם: כל הטפסים, הפרוצדורות והמסמכים מנוסחים עבורכם ע"י עורכי הדין.
  7. הליך דיסקרטי – גישור גירושין הוא הליך המאפשר לבני הזוג למצוא את הדרך לסיים את מערכת היחסים בצורה הוגנת, תוך שמירה על יחסי הורות במהלך ולאחר הגירושין, וכל זאת תוך שמירה על הפרטיות שלכם.
  8. כל האפשרויות פתוחות – כאשר אתם מחליטים על פניה לתהליך גישור גירושין, אינכם מוותרים על זכותכם לפנות לבית המשפט. תהליך הגישור חסוי, כך שבכל מקרה המשפט יתחיל מנקודה נקייה ואתם תדעו שניסיתם להימנע מעימותים משפטיים.

מחקרים מראים שזוגות אשר עברו תהליך גירושין בהסכמה, מרוצים יותר ממערכת היחסים שלהם לאחר הגירושין ומכבדים את ההסכמות שהגיעו אליהן.

 

שלום לכם, השם שלי הוא אמיר בר-לב ואני עורך דין גירושין קריות . אשמח לעזור לכם תמיד בכל הקשור ללליוי, מידע, עזרה וגם שירותי של גישור עבור זוגות המבקשים להתגרש.