איך להגיש תלונה במשטרה

קרדיט תמונה FREEPIK

בניגוד לדעה הרווחת אליה נוטים להידבק לא מעט אנשים, ברוב המוחלט של המקרים הגשה של תלונה במשטרה מוכרחת להתבצע באמצעות הגעה פיזית לתחנת המשטרה ומסירתה לחוקר באופן ישיר. לרבות מקרים חריגים ודחופים, בהם ניתן יהיה להגיש את התלונה דרך מוקד 100 של המשטרה, אך גם אז יהיה חייב המתלונן בהגעה פיזית לתחנת המשטרה על מנת להגיש את התלונה בצורה פיזית. לעיתים נדירות ביותר, ניכר כי תתאפשר האפשרות להגיש תלונה במשטרה בעזרת פנייה לשוטר ברחוב או לחילופין פנייה בכתב, אך כפי שכבר כנראה הספקתם להבין, גם במקרים כאלה חלה חובה על המדווח להגיע לתחנה לצורך מילוי טופס תלונה פיזי.
האם אפשר להגיש תלונה במשטרה באינטרנט?
בזמן תקופת משבר הקורונה החליטה משטרת ישראל להנגיש את האפשרות להגשת תלונה גם באופן מקוון. על מנת לעשות זאת על המתלונן להירשם למערכת ההזדהות הממשלתית ולפעול על פי ההוראות המופיעות על גבי האתר המיועד לכך. יחד עם האמור, ממש כפי שמדובר בתלונה במוקד 100, ברוב המוחלט של המקרים יצטרך המדווח להגיע באופן פיזי לתחנת המשטרה לצורך השלמת התהליך ולמעשה, הגשת תלונה מקוונת אף לא נחשבת כהגשת תלונה רשמית עד לרגע בו התהליך ממשיך ומסתיים באמצעות חוקי המשטרה בתחנת המשטרה.
החשיבות בהתייעצות עם עורך דין פלילי טרם הגשת תלונה במשטרה
ניתן לומר באופן חד משמעי כי הגשת תלונה במשטרה בליווי עורך דין פלילי, או לחילופין התייעצות מקדימה עם עורך הדין לפני הרגע בו אתם מעוניינים להגיש תלונה – היא עניין קריטי בעל משקל משמעותי אשר עשוי להשפיע באופן ישיר אל תוצאות המשך התלונה. שכן, ליווי של עורך דין פלילי מנוסה ומיומן עוד לפני הגשת התלונה במשטרה תעניק לכם את הביטחון כי התלונה אחר תיחקר במלוא הרצינות ואף תוביל לפתיחה של חקירה על ידי שוטרי המשטרה או לחילופין לחקירה באזהרה וכמו כן, יבטיח בעיקר כי לא תמצאו את עצמכם בסופו של יום מוזמנים בעצמכם לחקירה לאור העובדה כי ייתכן ומסרתם פרטים לא מדויקים או שלא הכרתם את החוק על בוריו.
האם המשטרה חייבת לטפל בכל תלונה שמוגשת לה
אפשר לומר כי אין תשובה חד משמעית לכך בעוד שעל פי החוק, התשובה היא לכאורה – כן. פקודת המטה הארצית של מדינת ישראל קובעת באופן מפורש כי חלה חובה על כל איש משטרה לקבל תלונה הפונה אליו, ללא הבדל בין זהותו ודילו של המתלונן – אפילו אם מדובר בתלונה שלא מעוררת חשד לביצוע עבירה. שכן, ניתן לומר באופן חד משמעי כי מדובר בהוראות שלא מיישמות בשטח. הלכה למעשה, כלל חוקרי המשטרה במדינת ישראל מודעים לדרכים השונים המיועדים להקשות על המתלוננים במקרים בהם התלונה לא תואמת לדעתם האישית, עד לרמה של סיכול הגשת התלונה. יתרה מכך, נתוני משטרת ישראל מראים באופן חד וחלק כי הרוב המוחלט של התלונות שהוגשו למשטרה נגנזות ללא פתיחת חקירה. גם כאן, עורך דין פלילי מנוסה ומקצועי, כזה שמכיר לעומק את פקודת המשטרה ואת כלל הוראות החוק עשוי לסייע בצורה נרחבת למתלונן, סיוע שיבטיח כי תלונתו אכן תקבל את תשומת הלב הנדרשת ולא תיגנז באופן מיידי.
לסיכום, מיותר לציין כי עורך דין פלילי מהווה גורם חיוני למידת היחס והטיפול שתלונה במשטרה תקבל ולכן, מוטב כי טרם מעמד הגשת התמונה תפנו אל עורך דין פלילי שיעניק לכם שקט נפשי וביטחון כי התלונה תועבר הלאה להמשך טיפול.