חלוקה של זכויות פנסיה לאחר גירושין

קרדיט תמונה FREEPIK

כאשר בני הזוג מבקשים לחיות יחד, כל הרכוש הממון ואפילו הנכסים הדיגיטליים נראים לשניהם כמשהו שלא רק שווה להתחלק בו אלא אפילו לוותר עליו בשביל אהבה וזוגיות שכזו. אך במידה ובני הזוג מבקשים להפריד כוחות ובמידה ולא מתקיים בין השניים הסכם ממון, לא מעט נכסים וזכויות של השניים אמורים להתפצל ובחלק מהמקרים אף להגיע אל הצד שיותר מתקשה להתפרנס. מקרים שכאלו עלולים לחול גם על זוגות הנחשבים לידועים בציבור, כאשר חלק מהרכוש שאמור להתחלק יהיו גם זכויות הפנסיה של בני הזוג במידה ואכן לא קיים שום מנגנון או הסכם המחלק את הרכוש והפנסיה.

חלוקה של זכויות הפנסיה ללא הסכם ממון

כאמור לא מעט זוגות מבקשים לשמור על הנכסים שיש ברשותם או על אלו שעתידים להיות ברשותם, כאשר קרנות הפנסיה נחשבות כיום לכלי פיננסי לכל דבר וללא הסכם ממון עלולים בני הזוג להתפצל או להגיע למספר הבנות בכל הקשור לחלוקת זכויות הפנסיה. עם זאת מימוש הזכויות של בעל הפנסיה על ידי בן או בת הזוג לשבר, עלולים להיות מעט מורכבים יותר משנהוג לחשוב. ראשית כל תקנוני קרנות הפנסיה נחשבות לזכויות של עמית הפנסיה בלבד, כך שקיים הקושי להעביר את הזכויות אל אחד מבני הזוג. שנית במקרה של פטירת העמית, מרבית כספי הפנסיה עוברים אל שאריו של העמית ואילו בן או בת הזוג מקבלים סכום יחסי מכספי הפנסיה.

דרכים אפשרויות לפתרון

עם זאת כאשר מדובר על הליכי גירושין ללא הסכמות כלל, חשוב לקחת בחשבון כי בית המשפט עלול למנות חשב אקטוארי על ידי אשר יבחן את הזכויות של כל אחד מבני הזוג. במקרים של איזון משאבים בין בני הזוג, תשלומי הפנסיה יכולים להתחלק בצורת היוון בה יקבל בן או בת הזוג לשעבר תשלום מקרנות הפנסיה במידה ואכן נמצא אי שוויון בסיכום איזון המשאבים. פתרון אחר הוא מה שנקרא "חלוקת אורך", המציעה המתנה עד אל מועד הפרישה של אחד מבני הזוג. דחייה שכזו עלולה ליצור בעיות לא רק במקרה בו בן הזוג לשעבר נפטר, אלא מעמידים את בעל הפנסיה בפני אפשרות בה יותר ללא הכנסה חודשית.

להרחבה בנושא ניתן לקרוא באתר הגירושין https://www.geronadv.co.il/