טיפולי שיניים לחולי סרטן

טיפולי שיניים לחולי סרטן

טיפולי שיניים לחולים אונקולוגיים וטיפולי שיניים לחולי סרטן. חולי סרטן וחולים אונקולוגיים נזקקים לעיתים לטיפולי שיניים מורכבים בעקבות הפגיעה. קבלו את המדריך המלא לטיפולי שיניים עבור חולי סרטן.

טיפולי שיניים לחולים אונקולוגיים– רקע

טיפול שיניים הוא חלק חשוב בטיפול בסרטן. זה יכול לעזור להפחית את תופעות הלוואי של כימותרפיה והקרנות. חולי סרטן נמצאים בסיכון לפתח בעיות פה כגון פצעים בפה, קושי בלעיסה ואובדן תיאבון. הסיבה לכך היא שתרופות כימותרפיות והקרנות משפיעות על התאים המצפים את הפה והגרון.

חשוב שתדעו כי טיפול השיניים בחולי סרטן צריך להיות מקיף יותר על ידי הכללת טיפול מונע, אבחון וטיפול בסיבוכי פה ושיקום לאחר טיפול.

כמו כן טיפול שיניים בחולים אונקולוגיים כולל התמקדות מיוחדת בטיפול שיניים בחולים מורכבים עם סיבוכים בפה.

הסוגים שצריך להכיר של סיבוכים בפה בחולי סרטן כוללים כאבי פה, כיבים בפה, יובש בפה וזרוסטומיה.

סיבוכים אלו שכיחים יותר בחולי סרטן מורכבים שקיבלו מספר טיפולים (כימותרפיה ו/או הקרנות) ולעיתים עלולים להקשות על האכילה.

מטופלים צריכים להיות מודעים לכך שהם עלולים לפתח סיבוכים אלה במהלך הטיפול שלהם וצריכים לפעול לפי הנחיות רופא השיניים שלהם לגבי התדירות שבה עליהם לבקר אצל רופא השיניים.

טיפול שיניים לסרטן ודאגה להיגיינת שיניים מפחיתה את הסיכון לפתח סיבוכים בפה ומהווה פן מניעתי חשוב מאוד. רופאי שיניים מסוגלים גם לזהות סימנים ותסמינים מוקדמים של סרטן הפה, עששת או דלקת חניכיים ברוב המקרים לפני שהמטופל חווה אי נוחות.

חולים צריכים לעבור בדיקת שיניים כל שישה חודשים כחלק מטיפול מונע כדי למנוע סיבוכים עתידיים מהתפתחות מחלה או החמרה במצבים. חולי סרטן עלולים

מה ההבדל בין בעיות שיניים לחולי סרטן לבעיות פה לחולי סרטן?

בעיות שיניים קשורות לשיניים, לחניכיים ולמבנים התומכים של הפה. בעיות פה לעומת זאת קשורות לרקמות הרכות בפה. טיפול שיניים כולל הליכים כמו מילוי חללים, עקירת שיניים, טיפול שורש ועקירות שיניים.

טיפול בסרטן הפה כולל מספר הליכים. בין היתר קיימים הליכים כגון הסרת תאי סרטן הפה, שחזור רקמות הפה ושיקום רקמות פגועות.

דיספאגיה היא מצב הגורם לבליעה מאוחרת או קשה. וכולל בעיות כמו הקאות, חנק, שיעול ותחושת דבק מזון בגרון. בעיות נשימה קשורות לנשימה.

הנשימה עלולה להיפגע על ידי דפוסי נשימה. כמו נחירות, דום נשימה בשינה או הפרעות נשימה הקשורות לשינה.

בעיות ריאות לעומת זאת קשורות למצבי ריאות כמו אסטמה. הפרעות נוירולוגיות כוללות פציעות בעצבים ובתאי מוח שנגרמו על ידי שבץ מוחי, גידול במוח או מפרצת.

טיפול הפה כולל הליכים כגון מילוי חללים, עקירת שיניים, טיפול שורש ועקירות שיניים. טיפול בסרטן הפה כולל הליכים כגון הסרת תאי סרטן הפה, שחזור רקמות הפה ושיקום רקמות פגועות.

מצבי פה יכולים להגביר את הסיכון לסוגים מסוימים של בעיות שיניים. לדוגמה, חולים עם סרטן הפה נוטים יותר לחוות אובדן שיניים ומחלות חניכיים.

חולים עם שיניים שמטופלות בצורה גרועה או שהן גדלות יתר על המידה. עלולים להיתקל בקושי מוגבר בללעוס מזון פיזית, שעלול להוביל לבעיות כמו עששת ומחלות חניכיים. מטופלים אלה יכולים גם להפיק תועלת ממגוון הליכים ברפואת שיניים, לרבות עקירת שיניים וטיפול שורש.

מהם הסוגים השונים של סרטן בפה ובגרון ואיך זה קשור לטיפולי שיניים?

תכירו את שלושת סוגי הסרטן העיקריים המשפיעים על הפה, הגרון והלשון. שלושת הסוגים הם  קרצינומה של תאי קשקש, אדנוקרצינומה ומלנומה. קרצינומה של תאי קשקש הוא הסוג הנפוץ ביותר של סרטן הפה והוא נגרם מחשיפה ארוכת טווח לעשן טבק או אלכוהול.

אדנוקרצינומות נמצאות לעתים קרובות בחלק האחורי של הגרון או על השקדים. הם בדרך כלל אינם נגרמים מעישון או שתייה, אך עשויים להיות קשורים לזיהום HPV.

מלנומות הן נדירות ונוטות להתפשט במהירות, אך ניתן לטפל בהן בשילוב של ניתוח וכימותרפיה.  עייפות, כאבי גרון, כיבים בפה וצרידות הם תסמינים שכיחים של סרטן הפה.

תסמינים אלו יכולים להיגרם על ידי צרידות של הקול (אובדן קול), קושי בבליעה או כאב בחלק האחורי של הגרון. סימנים נוספים כוללים שיעול מתמשך או קוצר נשימה, שינוי באישיות וירידה במשקל. בשלבים מתקדמים, התאים הסרטניים עלולים להתפשט לאיברים אחרים.

מחקרים מראים שבכל שנה מתים יותר מאות אנשים מסרטן הפה. התסמינים הקשורים לסרטן הלשון נחשבים לעתים קרובות בטעות לכיב, כאב גרון או אפילו שבץ.

סרטן הלשון מתרחש לרוב אצל מבוגרים, מעשנים כבדים ושותי אלכוהול. גורמי סיכון נוספים כוללים טראומה גופנית, טיפול בקרינה וזיהומים כרוניים. התסמינים הקשורים לסרטן הפה כוללים כאב בפה (כאב מורגש לרוב בצד הפנים). קושי בבליעה וכאב דמוי כאב שיניים. המופיע בסמוך למקום בו הוסרה שן.

כיצד לקבל תור לרופא שיניים באותו יום לחולי סרטן ואיזה אינדקס רופאי שיניים קיים בישראל?

איך מקבלים תור לרופא שיניים באותו היום לחולי סרטן? ישנן שתי דרכים לעשות זאת. אתה יכול להתקשר לרופא השיניים שלך ולקבוע תור, או שאתה יכול לחפש אחד באינטרנט.

חשוב לקבוע תור מראש. מכיוון שקשה למצוא רופא שיניים שיראה אותך באותו יום עם האבחון. וכמובן שקיימת עדיפות לרפואי שיניים או למרפאות שיניים המתמחות בטיפול בחולים מורכבים או ברקע רפואי מורכב.

מומחית לרפואת הפה או מומחה לרפואת הפה הם הרופאים אשר עברו התמחות משמעותית וסביר להניח כי ידעו לתת מענה מקיף יותר למטופל. במרבית המקרים טיפול אצל מומחים מונע טעויות ורשלנות רפואית שיניים.

ישנם אתרי אינטרנט רבים המפרטים מרפאות שיניים, רופי שיניים ומומחים לרפואת הפה המתמחים בטיפולי שיניים בחולים אונקולוגיים.

אחד מהאתרים האלה הוא https://www.dentelindex.co.il.

המדובר באתר המרכז מרפאות שיניים ורופאי שיניים ברחבי הארץ. על מנת להגיע למרפאה או רופא טוב בשלב ראשון מומלץ להיכנס לאתר דנטלאינדקס ולהזין את המיקום בישראל כדי לראות רשימה של רופאי שיניים באזור שלי שפתוחים היום.

כמו כן ניתן לחפש בגוגל את המונח "רופא שיניים באותו יום בקרבתי". כדאי לעשות זאת על מנת לקבל רשימות של רופאי שיניים בקרבתך שפתוחים היום ואז לפנות אליהם כדי לקבוע פגישה לטיפול ו\או אבחון.

טיפולי שיניים לחולי סרטן
טיפולי שיניים לחולי סרטן צילום אילוסטרציה Pixbay