כך תבצעו בדיקת חשבון מוגבל בעצמכם

קרדיט לתמונה Freepik

לא נעים לקבל צ'ק שהבנק לא מכבד או כשהוראת קבע אינה מכובדת. ולמרבה הצער, מדובר בתופעה די נפוצה בישראל. לכן, כאשר אנו נכנסים לעסקים עם שותף או לקוח חדש, היינו מעדיפים להקדים תרופה למכה ובין היתר לברר את יכולתו לעמוד בהתחייבויות. אחת הבדיקות הבסיסיות והפשוטות ביותר היא בדיקת חשבון מוגבל, שאותו ניתן לבצע גם באופן עצמאי דרך האתר של בנק ישראל. בשורות הבאות נביא את הפרטים שצריך לדעת ונסביר כיצד מבצעים את הבדיקה.

ביצוע בדיקת חשבון מוגבל באפן קל ומהיר

מניעת מצבים של צ'קים שניתנים ללא כיסוי אינה רק מטרה שלכם, אלא מטרה לאומית עקב הבעיות הכלליות שנגרמות למשק. מסיבה זו מפרסם בנק ישראל רשימה של חשבונות מוגבלים. כלומר, חשבונות שבהם לא ניתן יותר למשוך צ'קים, להשתמש בכרטיסי אשראי וממילא גם הוראות הקבע אינן מכובדות. למעשה, הסיבה לכך היא שמספר מסוים של צ'קים באותו החשבון לא כובדו לאורך תקופה, כך שהבנק, בהתאם להנחיות בנק ישראל, הכריז על החשבון כמוגבל.

את הבדיקה עצמה אפשר לבצע בקלות רבה. כל מה שצריך לעשות הוא להקליד את הביטוי "בדיקת חשבון מוגבל בנק ישראל", ולהיכנס לעמוד הרלוונטי דרך גוגל. בעמוד שייפתח תוכלו להשתמש במנוע חיפוש פשוט כדי למצוא את החשבון הרלוונטי שברצונכם לבדוק. הפרטים שצריכים להיות לכם ביד הם מספר החשבונות, מספר הסניף וקוד הבנק. את הפרטים האלו תוכלו לראות כמובן על צ'ק שלקוח או שותף נתן לכם, בפעולות בנקאיות שכבר בוצעו מולו, או פשוט לבקש את הפרטים ולהקליד אותם באתר. לאחר הכנסתם הפרטים תקבלו מייד את התוצאה – האם רשום כמוגבל במערכת או שלא.

עוד פרטים שכדאי לדעת על בדיקת חשבון מוגבל

במאגר של בנק ישראל ניתן לקבל מידע גם על חשבונות ולקוחות מוגבלים על פי חוק, וגם על מי שהוטלה על חשבונה מגבלה עקב 10 צ'קים חוזרים לאורך שנה. בין היתר, מדובר בחייבים שהוטלו עליהם מגבלות דרך בתי המשפט בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי, אנשים שהוטלו עליהם מגבלות על ידי ההוצאה לפועל עקב הליכים משפטיים לגביית חובות ובמסגרת איחוד תיקים, וכן מגבלות שהושמו על ידי המרכז לגביית קנסות בהליכי גביית חובות, ואף סרבני גט מוגבלים על ידי בית הדין הרבני.

יחד עם זאת, חשוב לומר שהמאגר אינו שלם לחלוטין. למשל, הוא אינו כולל חייבים שהינם תושבי חוץ שהוגבלו עם מספר הדרכון שלהם, לקוחות בנקים שהגישו ערעור על המגבלות שהוטלו עליהם לבית המשפט, אנשים שהוגבלו בנסיבות מיוחדות על ידי גופים שונים, וכן אנשים שקיבלו הודעה על חשבון מוגבל אך טרם חלפו חודשיים ממועד ההודעה.