קרדיט תמונה FREEPIK

היתרונות והתמורות המשמעותיות שהגיעו לעידן של ימינו יחד עם חלוף השנים בכל הנוגע לתקשורת כמו פעילות הרשתות החברתיות ואתרי האינטרנט השונים, הביאו לתופעה חדשה, תופעה ששמה שיימינג. מדובר למעשה בהלבנת פני האדם ברבים, פרסום דברי לעג וכזב, לאור האופי שלו או לחילופין פעולה שהוא ביצע שלא תאמה לאותו קו החשיבה של אדם אחר שלשם כך החליט ללעוג לו באופן ציבורי, במרבית המקרים יהיה בפומבי ובהיקפים גדולים. השיימינג מהווה תופעה אשר מתרחשת במגוון רחב של אוכלוסיות ותחומים שונים, ביחסים בין אישיים שבהם לועגים ומביישים את שמו הטוב של האדם ומכפישים אותו לאורך פרק זמן ארוך וממושך. בעת בה אנו מדברים על עולם העסקים, השיימינג יוצר מריבות בין תאגידים שונים שעבדו בשיתוף פעולה או לחילופין בין עובדים. ניתן לומר באופן חד משמעי כי השיימינג עשוי לפגוע נרחבות בתדמית של בית העסק, במוניטין שלו ובהתנהלותו השוטפת. חשוב לציין כי תופעת השיימינג אף עשויה להפוך לקובלנה פלילית. אי לכך, לאור מורכבות הפעולה, ההמלצה המרכזית תהיה להיעזר בשירותיו של עורך דין שיימינג.
בדיקת מקרה השיימינג לעומק
תחילה, על עורך דין השיימינג לבחון לעומק את כלל הנתונים הרלוונטים לתיק השיימינג, לרבות מסמכים, הקלטות וסרטונים. בעת שלב איסוף הנתונים ישמע עורך הדין את גרסת הלקוח על מנת לאגור כמה שיותר מידע רלוונטי לתיק שכן, במידה ומדובר בנושא פעוט או לחילופין בפרסום שפורסם בתמימות לב, ניכר כי אין טעם שהלקוח יקדיש מאמץ רב בכל הנוגע לייצוג המשפטי.
סוגי התביעות בגין שיימינג
יש לציין כי ישנם שלושה אפשרויות להגשת תביעות בגין שיימינג עבור תשלום של פיצויים סעדים וכלכליים:
• תביעה ללא הוכחת נזק עד לפיצויים בסך 70,000 שקלים לכל פרסום פוגעני.
• תביעה בתוספת הוכחות פגיעה המסתכמות בסכום בסיסי אשר עשוי להגיע עד ל-140,000 שקלים לכל
פרסום פוגעני.
• בחלק מהמקרים מתנהל ההליך כקובלנה פלילית, עניין שברוב המוחלט של המקרים לא יתאים לייצוג בתיקים מסוג שיימינג.
התנהלות התובע והנתבע בגין שיימינג
הפגיעה הגדולה של האדם שנלעג באופן פומבי מייצרת רגשיות סביב ההליך המשפטי הנוגע לשיימינג. שכן, בעת בתהליך הנפגע מעוניין להגן על המוניטין ועל שמו הטוב, בעוד שהנתבע עשוי לעיתים להשתמש בבמה במשפטית על מנת להמשיך ולהכפיש תחת מושא הפרסום ואף לעיתים, לדווח עליו ברבים. ניתן לומר באופן חד משמעי כי הנתבע ינסה להדוף את התביעה בכל דרך.
סיכון גבוהה לתביעת לשון הרע
שיימינג מטבעו מייצג תופעה שמטרתה להציג אדם באור שלישי ומבזה, ובהתאם לכך קיימת סבירות גבוהה שבמקרים שכאלה אכן תקום עילה לתביעת לשון הרע. יחד עם זאת, לאור העובדה כי לא מדובר בנוסחה מתמטית חד משמעית, על בית המשפט לבחון כל מקרה לגופו מעיניו של האדם הסביר ברחוב. חשוב לציין כי לא חלה חובת הוכחת נזק מצד התובע וכמו כן, מספיק כי יציג שהדברים עשויים להוות לו נזק בהמשך על מנת ליהנות מחסות החוק. במידה ואתם שוקלים לבצע מהלך שיימינג כלפי תאגיד או אדם אחר, מוטב כי תקחו בחשבון את כלל הפרמטרים הכוללים סיכון ממשי לחשיפת תביעת לשון הרע ועל כן, ההמלצה המרכזית תהיה לנקוט באמצעים מעודנים יותר ולהימנע מחשיפה של פרטים אישיים של אדם פרטי או תאגיד מסוים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *