קרדיט תמונה FREEPIK

הקשר שלכם כבר לא עובד, ניסיתם לעבוד עליו, השקעתם המון אנרגיה ומאמץ וזה התקדם לשום מקום, והגעתם למסקנה שאתם רוצים להתגרש, אז מה עכשיו? אספנו לכם כמה עצות ודברים בסיסיים שכדאי לכם לדעת על תהליך הגירושין.

כתובה

אז מהי כתובה? כתובה היא שטר קניין, חוזה ומסמך בעל תוקף משפטי עליו חותם הבעל בזמן הנישואים לאשתו, בכתובה, הבעל מתחייב להתנהג לאשתו בצורה אוהבת, מכבדת ולדאוג לכלכלתה. בנוסף הבעל חותם על התחייבות כספית במקרה של גירושים.

במידה והבעל והאישה מתגרשים, האישה רשאית לתבוע את הבעל על ההתחייבות עליה הוא חתם ביום חתונתם, הכתובה היא חוזה לכל דבר וצמודה למדד המחירים לצרכן.

האם אפשר להתגרש מבלי לשלם על הכתובה

כאשר הגירושים נעשים בהסכמה, ברוב המקרים נעשה ויתור על תשלום הכתובה. בחלק גדול מהמקרים נעשית התפשרות משני הצדדים, האישה מוותרת על התשלום מהכתובה והגבר משלם סכום גבוה מהרגיל על המזונות.

הסכם ממון

הסכם ממון הוא חוזה עליו חותמים בני הזוג לפני חתונתם או במהלך הנישואין, בהסכם הם מחליטים בצורה מפורטת וספציפית כיצד לחלק את הרכוש של כל אחד מהם במידה וייפרדו,  מה מוגדר רכוש פרטי, מה נחשב רכוש משותף ולאן ילכו זכויות שונות כמו קרן פנסיה והשקעות בשוק ההון.

רוב הזמן, ברירת המחדל היא חלוקה של הרכוש שווה בשווה בין בני זוג, אך לעיתים ההחלטה מורכבת יותר, במידה ויש פערי שכר משמעותיים בין בני הזוג, הון עצמי קודם או עסק השייך לאחד מן הצדדים.

כדאי שההסכם יהיה מסודר, מפורט וספציפי ככל שמתאפשר על מנת שלא יתבצעו טעויות ולא יהיה ניתן לפרש אחרת את ההסכם. מומלץ להתייעץ עם עורך דן מומחה בתחום על מנת להימנע מטעויות קריטיות.

שינוי הסכם ממון

כאשר רוצים לשנות את הסכם הממון, נדרשת הסכמה משני הצדדים, אין אפשרות לשנות אף סעיף רק אם צד אחד מסכים לשינוי. לרוב, הצדדים מרגישים ברצון לבצע שינויים בהסכם הממון כאשר מתבצע שינוי  משמעותי בהיקף ההכנסות או כמות הנכסים של אחד מבני הזוג.

על מנת שהשינויים בהסכם הממון יכנסו לתוקף, יש לבצע מחדש את התהליך לאישור משפטי של המסמך.

ביטול הסכם ממון

על מנת לבטל את הסכם הממון, במידה והצד השני מסכים, ניתן לבטל את החוזה בקלות, במידה והצד השני מתנגד אל ביטול הסכם הממון , עליכם להוכיח כי התבצעה אחת מהעילות לביטול דיני חוזים:

חוזה פסול

חוזה שהמטרה שלו או שהתוכן אותו הוא מכיל הוא אינו חוקי, אינו מוסרי או סותר את תקנת הציבור.

הטעיה

במידה ואחד הצדדים הטעה את הצד השני במכוון על מנת שיחתום על החוזה

כפיה

במידה והצד השני הכריח בכוח פיזי או באיומים

עושק

במידה ואחד הצדדים ניצל את הצד השני בעקבות חולשה גופנית, חולשה שכלית או חוסר הבנה או ניסיון. הסעיף הזה תקף רק במידה והחוזה חורג מהמקובל בתחום באופן בלתי סביר.

ייצוג משפטי

ייצוג משפטי יכול לעזור לכם במהלך הנישואין או טרום נישואין, לנסח הסכמים המגנים על הזכויות של שני הצדדים, ויכול לסייע לכם בתהליך הגירושים, לבצע אותו בצורה נכונה, עם כמה שפחות נפגעים.

לסיכום

לסיכום, כדאי להקדיש מחשבה רבה ולהשקיע בחוזים עליהם אתם חותמים, כיוון שיש לכך השפעה רבה על עתידכם. אך גם אם כבר חתמתם על חוזים שאינכם בטוחים בהם, יש מה לעשות, כדאי להתייעץ עם עורך דין מומחה שיוכל להבין לעומק את המורכבות של הסיפור שלכם ולתת את המענה הטוב ביותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *