נתפסתם על נהיגה בשכרות ? מה לא לעשות

קרדיט תמונה FREEPIK

הרגע בו ניידת משטרה מדליקה פנסים ומורה לך לעצור בצד הדרך גורם באופן טבעי לתחושות של חשש וחוסר נוחות, גם כאשר אין כל סיבה מיוחדת לדאגה. תחושות אלו מוגברות שבעתיים במידה ושבתם מאירוע שבו צרכתם אלכוהול, אפילו בכמות קטנה.

החשש מפני דו"ח או קנס, וההבנה שכל תנועה או מילה עלולות להתפרש באופן שגוי – כל אלו תורמים לחוויה מלחיצה ומטרידה. במקרה בו צרכתם אלכוהול, תחושות אלו מתעצמות עוד יותר. החשש מפני גילוי הנהיגה תחת השפעת אלכוהול, וההשלכות החמורות הכרוכות בכך – הן מבחינה משפטית והן מבחינה בטיחותית – גורמים למתח וחרדה משמעותיים. חשוב לזכור כי התנהגות נכונה יכולה להקל משמעותית על המצב ולסייע לכם להימנע מהשלכות חמורות.

מדוע מסוכן לנהוג בשכרות?

נהיגה תחת השפעת אלכוהול משלבת שני גורמי סיכון. הראשון הוא ירידה ביכולת התגובה –  האלכוהול פוגע ביכולת המוח לעבד מידע ולענות במהירות ובדיוק לגירויים חיצוניים. כתוצאה מכך, זמן התגובה של הנהג מתארך והוא עלול להתקשות לבלום בזמן, לסטות ממכשולים או לבצע תיקונים נדרשים במהלך הנהיגה. בנוסף לכך אלכוהול ידוע ביכולתו להוריד עכבות ולפגוע בשיקול הדעת. כתוצאה מכך, נהגים שיכורים נוטים יותר לנהוג בצורה פרועה, חסרת אחריות ואף מסוכנת. הם עשויים לנסוע במהירות מופרזת, לבצע עקיפות מסוכנות, לסטות מנתיב הנסיעה או לנהוג תוך כדי שימוש בטלפון הנייד. השילוב בין ירידה ביכולת התגובה להתנהגות פרועה הופך את נהיגה בשכרות לסכנה ממשית הן לנהג עצמו, הן לנוסעים ברכב והן למשתמשי הדרך האחרים.

מה נחשב לנהיגה בשכרות

נהיגה בשכרות מוגדרת כנהיגה תחת השפעת אלכוהול, כאשר ריכוז האלכוהול בדם גבוה מהמותר בחוק. בישראל, הגבול המותר הוא 0.05% (50 מ"ג אלכוהול ל-100 מ"ל דם) שהוא לכל היותר 240 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף. ישנם אנשים שחושבים שאם ייתנגדו לבדיקת הינשוף הם עשויים להתחמק מעונש. אך חשוב להבין כי סירוב לביצוע בדיקת ינשוף על ידי שוטר מהווה הכשלת הבדיקה וייחשב כהודאה בעבירה של נהיגה בשכרות. ההשלכות של סירוב לבדיקה עשויות להיות פסילת רישיון נהיגה, קנס כספי, מאסר על תנאי ופסילה על תנאי.

דברים שאסור לעשות

עו"ד תעבורה צורי סבן מעניק מספר דגשים חשובים מה לא לעשות כאשר נתפסתם נוהגים בשכרות. הדגשים הללו יקרים מפז ועשויים למנוע החמרה של מצב בעייתי מראש.

לעולם אל תנסו להימלט משוטר. ניסיון כזה יהווה עבירה חמורה ויסכן לא רק אתכם, אלא גם את הסובבים אתכם. ניסיון הימלטות מהווה עבירה פלילית חמורה, שעלולה להוביל למאסר בפועל. בנוסף ניסיון ההימלטות יפגע  בסיכויים שלכם להפחתה בעונש, יפגע באמינות שלכם ויקשה על ניהול ההליך המשפטי בצורה נכונה.

בנוסף אל תתנהגו באופן אלים או אגרסיבי היות שהדבר יפגע בכם ועשוי להוביל להעמדה לדין פלילי על עבירות נוספות.  הימנעו מוויכוחים וצייתו להוראות השוטר.

אל תודו באשמה. אתם לא חייבים להודות באשמה בשום שלב. יש לכם את זכות השתיקה, ואתם רשאים להיוועץ בעורך דין לפני שתגידו דבר.

זכרו: שיתוף פעולה עם השוטר והתנהגות נכונה הן הדרך הטובה ביותר להתמודד עם עצירה על ידי שוטר. התנהגות נכונה תעזור לכם להגן על זכויותיכם ולמנוע החמרת המצב.

התייעצות עם עו"ד תעבורה

העונשים הקבועים בחוק לעבירות נהיגה בשכרות ידועים בחומרתם. שלילת רישיון נהיגה לתקופה ארוכה, קנסות כבדים ואף מאסר בפועל הן רק חלק מהסנקציות שעשויות להינקט כנגד נהגים שיכורים. לכן, חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין תעבורה מנוסה בהקדם האפשרי לאחר האירוע. עורך הדין יבחן את המקרה שלכם ויסביר לכם את זכויותיכם ואת האפשרויות העומדות בפניכם. הוא ילווה אתכם לאורך כל ההליך המשפטי, וייצג אתכם בבית המשפט או מול רשויות התעבורה.