
מדי שנה מוגשות בישראל למעלה מ-3,000 תביעות רשלנות רק בתחום הרפואי והטיפולי. בסך הכל מוגשות אלפי תביעות בשנה מצד לקוחות וצרכנים בגין רשלנות של אנשי מקצוע וספקי שירותים בתחומים שונים.
הנתונים לאורך השנים מלמדים על מגמה שהולכת ומתפתחת, ומדי שנה אפשר לראות עלייה ניכרת במספרים. עלייה זו נובעת בעיקר בגלל עלייה במודעות מצד הלקוחות לכל הנושא של תביעות רשלנות וכן בגלל השיפור שחל בתחום בהיבט המשפטי והנגישות של הצרכן לשירותים רלוונטיים עבורו.
בעלי מקצוע אשר עובדים באופן ישיר מול לקוחות, מוסדות וארגונים, מספקים להם שירותים בתחומים שונים, צריכים להיות ערים לכך ולהגן על עצמם. הם יוכלו לעשות זאת הן בהיבט המשפטי והן דרך פוליסת ביטוח אחריות מקצועית שתחסוך מהם את העלויות והטרחה להתעסק עם התביעה (והשלכותיה) באופן ישיר.
כיצד מוגשת תביעת רשלנות?
לפני שנסביר כיצד מגישים תביעת רשלנות, חשוב להבהיר שתי נקודות מהותיות:
- לא כל מקרה של שירות או טיפול שאינם מייצרים תוצאה משביעת רצון, הוא בהכרח ייחשב רשלני מבחינה משפטית. בטח לא בתחום הרפואי. אף טיפול לא יכול להבטיח 100% הצלחה, תמיד ישנם סיכונים, תופעות לוואי וסיכויים שהטיפול לא יצליח. ישנם פרמטרים מסוימים על פיהם בוחנים האם היתה רשלנות או לא.
- במקרים של רשלנות, בוודאי בתחום הרפואי, בוחנים גם הנזק שנגרם למטופל והאם קיים קשר בינו לבין הטיפול. כלומר, האם רשלנות הטיפול גרמה לנזק או שמא לא היה קשר ביניהם. על התובע עצמו להוכיח שבגלל הרשלנות של הנתבע נגרם לו נזק. אם הוא לא מצליח להוכיח את זה, הרי שהוא לא יקבל פיצוי.
תביעת רשלנות מוגשת באופן הבא:
נניח והמקרה המדובר היא תביעה כנגד מאמן כושר אשר כתוצאה מהתנהלות רשלנית מצידו נגרם נזק למתאמן, אז על התובע לפנות בשלב ראשון לעורך דין המתמחה בדיני נזקין ורשלנות שיבחן את המקרה ויחליט האם קיים סיכוי לתביעה.
על מנת להוכיח האם קיים סיכוי לתביעה, יש להציג את הסיפור מלואו, לאסוף ראיות, תיעוד רפואי (מסמכים), תמונות וכל דבר אחר שיכול לעזור. עורך דין מקצועי ייעזר גם בשירותיהם של רופאים מומחים לגיבוי טענותיו.
בדרך כלל, לפני שיוגש כתב תביעה לבית המשפט ינסה עורך הדין של התובע להגיע להסכמה עם הנתבע מחוץ לבית המשפט, על מנת שהתהליך יסתיים במהרה, לא יתבזבז זמן יקר ושני הצדדים יחסכו בעלויות. במידה וזה לא יצליח, יוגש כתב תביעה בבית המשפט ואז יתחיל דיון משפטי, במסגרתו יוצג גם כתב ההגנה של הנתבע, יישמעו עדויות ויוצגו ראיות במקרה. בית המשפט יצטרך להכריע האם אכן מדובר במקרה רשלנות, האם מגיע לתובע פיצוי כספי ובאיזה סכום מדובר.
כיצד אפשר להתגונן מפני תביעת רשלנות מקצועית?
הדרך הטובה ביותר עבור אנשי מקצוע להתגונן מפני מקרים של תביעות רשלנות מצד לקוחותיהם, היא באמצעות ביטוח אחריות מקצועית. פוליסת ביטוח שכל בעל מקצוע צריך להחזיק ברשותו, כך הוא יוכל להתגונן מפני מצבים של תביעות בגין רשלנות ישירה או עקיפה (צד ג').
לדוגמא, מאמן כושר המספק שירותים בחדר או מועדון כושר, בבית הלקוח, פארקים, גינות ובכל מקום אחר, צריך לרכוש ביטוח אחריות מקצועית למאמני כושר. אם חס וחלילה, הוא יתבע על ידי לקוח, הרי שהוא יוכל להפעיל את הפוליסה ומי שתשא בעלויות התהליך וכן בעלויות הפיצוי, במידה ויידרש לשלם, תהיה חברת הביטוח. כך הוא לא יצטרך לשלם על כך מכיסו ויוכל להמשיך ולספק שירותים ללקוחותיו ללא בעיה.
ביטוח מאמנים לא רק מכסה מקרים של תביעות רשלנות, אלא גם הוא מהווה הוכחה למקצועיות של המאמן ובסיס אמון בינו לבין הלקוחות שלו. כך הם יודעים, אם חס וחלילה קורה להם משהו, יש להם למי לפנות, יוכלו להגיש תביעה ולקבל פיצוי הולם.
לצערנו, מקרי רשלנות מתרחשים לא פעם ומוגשות תביעות אנשי מקצוע בתחומים שונים. התובעים והנתבעים צריכים לדעת כיצד להיערך אליהם ואיך להתמודד איתם בחוכמה, על מנת שיוכלו לקבל מענה הולם לצרכיהם.




